Guvernanță inteligentă

O6. Administrație publică locală eficientă datorită transformării digitale, facilitator al parteneriatelor, proiectelor și dezvoltării sustenabile

Administrația publică din Municipiul Baia Mare are o carte de vizită impresionantă în ceea ce înseamnă parteneriatele și implicarea în proiecte internaționale. Cu toate acestea, există o discrepanță între nivelul strategic și nivelul de implementare, datorată în mare parte inișiativelor

Gradul ridicat de interoperabilitate ale sistemelor Back-end utilizate de administrația locală, datorat colaborării cu un număr redus de furnizori.
Gradul de maturitate al aplicației de management de documente, ce permite integrarea pe orizontală și verticală cu alte sisteme
Experiența internațională bună (Urbact, Orizont2020, etc), însă insufficient valorificată.
Servicii electronice pentru cetățeni diverse, complexe și prezentate unitar
Parteneriate cu actori locali și regionali pentru inovare și dezvoltare urbană sustenabilă
Deschidere către sprijinirea inițiativelor private

Principalele puncte slabe și vulnerabilități ale Municipiului sunt:

Gradul redus de educație digitală al unei mari părți a populației
Lipsa unui ecosistem de stimulare a creativității și inovării locale, repsectiv a unor incubatoare, makersplace sau hub-uri de inovare
Implicarea limitată a agenților economici locali spre a sprijini digitalizarea dezvoltarea componentelor Smart City
Încredere și colaborare redusă între administrație și cetățeni
Lipsa exercițiilor de co-creare, design participativ și democrație participativă / digitală, coroborată cu implicarea redusă a cetățenilor în astfel de demersuri
Lipsa unui departament specializat și a unui buget dedicat transformării digitale, inovării și asigurării unui caracter integrat al investițiilor și proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile
Oraș captiv în capcana venitului mediu

Analizând situația actuală și oportunitățile de dezvoltare pe termen scurt și mediu, Municipiul Baia Mare se află la primele două niveluri în ceea ce privește guvernanța inteligentă, însă a creat deja premisele de evoluție rapidă spre nivele superioare, la nivel de infrastructuri, strategii și planuri concrete de acțiune, precum și prin intermediul implicării în proiecte de inovare, astfel:

2022

  • Nu există un plan coerent și integrat pentru transformare digitală
  • Comunitatea poate raporta probleme și este sondată, însă neimplicată.

Nivelul 2

2022

  • Se testează proiecte de tip “smart city”.
  • Există un număr ridicat de servicii publice digitale oferite de autoritatea locală în cadrul unui portal integrat pentru cetățean, dar neintegrate cu alte autorități.
  • Infrastructură IT, organizare și personal adaptate pentru funcționarea tradițională a primăriei.
  • Baze de date mature / disparate pe servicii sau domenii, cu integrări între anumite servicii.
  • Relații tradiționale client-furnizor, furnizor-utilizator privind serviciile publice, gestionate separat.

Nivelul 1

Viziunea de dezvoltare pe termen scurt și mediu poate aduce unele componente la niveluri înalte de colaborare, în funcție de implicarea și răspunsul actorilor locali relevanți și abordarea trans-sectorială și trans-disciplinară aleasă:

2030

  • Portal integrat de servicii publice (nivel local, regional și central) – bazat pe identitate digitală.
  • Sisteme de colectare și procesare date în timp real. Baze de date deschise cetățenilor. Date în timp real accesibile și utilizate.
  • Integrare și continuitate între proiectele administrației locale, cu cooperare efectivă inter-departamentală și cu entități externe

Nivelul 4

2027

  • Strategie “Smart City” dezvoltată cu factorii interesați, cu participarea comunității. Portofoliu de proiecte asumat și implementat de mai mulți factori interesați. Monitorizarea anuală a obiectivelor și KPI.
  • Portal integrat de servicii publice (nivel local, regional și central).
  • Personalul primăriei deține competențe digitale avansate / poate utiliza cu ușurință softurile achiziționate.
  • Bază de date GIS cu informații de la furnizorii de servicii accesibiliă cetățenilor / dahsboard cu date publice utilizat de personalul primăriei.
  • Comunitatea este implicată direct în deciziile importante și poate propune proiecte de interes local.

Nivelul 3

2024

  • Proiectele smart city mai complexe care contribuie la îndeplinirea obiectivelor strategiei de dezvoltare.
  • Portal de servicii publice digitale (incipient – preponderent nivel local).
  • Personalul primăriei este implicat în cursuri de formare pe competențe digitale iar infrastructura IT este actualizată pentru a susține fluxul necesar de date.
  • Protocoale între primărie și furnizorii de servicii pentru transfer continuu de date.
  • Suport din partea orașului pentru inițiative cetățenești – parteneriate pilot cu organizații non-guvernamentale.

Nivelul 2

Direcțiile de dezvoltare inteligentă a Municipiului vizează transformarea digitală a proceselor administrative, dincolo de digitalizarea birocrației, spre procese noi, ergonomice pentru cetățeni. Autoritatea locală se transformă într-un brocker, facilitator al parteneriatelor, proiectelor și dezvoltării sustenabile în modele helix cvadrupli și cvintuplu, ca și consecință naturală a proiectelor inovatoare de dezvoltare sustenabilă aflate în curs de implementare.

D6.1. Digitalizarea completă a interacțiunii inter-departamentale

  • Interoperabilitate în administrație – crearea unor instrumente de unificare sau sincronizare a bazelor de date ale administrației locale, serviciilor comunitare, serviciilor descentralizate și direcțiilor cu personalitate juridică

D6.2. Digitalizarea completă a interacțiunii între administrația locală și actorii locali (cetățeni, companii, etc)

  • Servicii electronice extinse
  • Open Infrastructure & Open Data
  • Platformă pentru testarea serviciilor Smart City, cu integrarea cu sistemele existente

D6.3. Democrație participativă

  • Democrație Digitală – platformă online pentru cooperarea cu comunitatea locală
  • Implementarea unor mecanisme inovatoare de colaborare cu actorii locali prin materializarea Planurilor Locale de Acțiune – URBACT și prin replicarea / extinderea experimentelor și acțiunilor pilot (Social Impact Bonds, Inovare Socială, grupuri locale de acțiune)
  • Procese de luare a deciziilor bazate pe date și chestionarea comunității
  • Implicarea extinsă a actorilor locali în proiectele autorității locale