O6. Administrație publică locală eficientă datorită transformării digitale, facilitator al parteneriatelor, proiectelor și dezvoltării sustenabile
Administrația publică din Municipiul Baia Mare are o carte de vizită impresionantă în ceea ce înseamnă parteneriatele și implicarea în proiecte internaționale. Cu toate acestea, există o discrepanță între nivelul strategic și nivelul de implementare, datorată în mare parte inișiativelor
Gradul ridicat de interoperabilitate ale sistemelor Back-end utilizate de administrația locală, datorat colaborării cu un număr redus de furnizori. | |
| Gradul de maturitate al aplicației de management de documente, ce permite integrarea pe orizontală și verticală cu alte sisteme |
| Experiența internațională bună (Urbact, Orizont2020, etc), însă insufficient valorificată. |
| Servicii electronice pentru cetățeni diverse, complexe și prezentate unitar |
| Parteneriate cu actori locali și regionali pentru inovare și dezvoltare urbană sustenabilă |
| Deschidere către sprijinirea inițiativelor private |
Principalele puncte slabe și vulnerabilități ale Municipiului sunt:
Gradul redus de educație digitală al unei mari părți a populației | |
Lipsa unui ecosistem de stimulare a creativității și inovării locale, repsectiv a unor incubatoare, makersplace sau hub-uri de inovare | |
Implicarea limitată a agenților economici locali spre a sprijini digitalizarea dezvoltarea componentelor Smart City | |
Încredere și colaborare redusă între administrație și cetățeni | |
Lipsa exercițiilor de co-creare, design participativ și democrație participativă / digitală, coroborată cu implicarea redusă a cetățenilor în astfel de demersuri | |
Lipsa unui departament specializat și a unui buget dedicat transformării digitale, inovării și asigurării unui caracter integrat al investițiilor și proiectelor finanțate din fonduri nerambursabile | |
Oraș captiv în capcana venitului mediu | |
Analizând situația actuală și oportunitățile de dezvoltare pe termen scurt și mediu, Municipiul Baia Mare se află la primele două niveluri în ceea ce privește guvernanța inteligentă, însă a creat deja premisele de evoluție rapidă spre nivele superioare, la nivel de infrastructuri, strategii și planuri concrete de acțiune, precum și prin intermediul implicării în proiecte de inovare, astfel:
2022
- Nu există un plan coerent și integrat pentru transformare digitală
- Comunitatea poate raporta probleme și este sondată, însă neimplicată.
Nivelul 2
2022
- Se testează proiecte de tip “smart city”.
- Există un număr ridicat de servicii publice digitale oferite de autoritatea locală în cadrul unui portal integrat pentru cetățean, dar neintegrate cu alte autorități.
- Infrastructură IT, organizare și personal adaptate pentru funcționarea tradițională a primăriei.
- Baze de date mature / disparate pe servicii sau domenii, cu integrări între anumite servicii.
- Relații tradiționale client-furnizor, furnizor-utilizator privind serviciile publice, gestionate separat.
Nivelul 1
Viziunea de dezvoltare pe termen scurt și mediu poate aduce unele componente la niveluri înalte de colaborare, în funcție de implicarea și răspunsul actorilor locali relevanți și abordarea trans-sectorială și trans-disciplinară aleasă:
2030
- Portal integrat de servicii publice (nivel local, regional și central) – bazat pe identitate digitală.
- Sisteme de colectare și procesare date în timp real. Baze de date deschise cetățenilor. Date în timp real accesibile și utilizate.
- Integrare și continuitate între proiectele administrației locale, cu cooperare efectivă inter-departamentală și cu entități externe
Nivelul 4
2027
- Strategie “Smart City” dezvoltată cu factorii interesați, cu participarea comunității. Portofoliu de proiecte asumat și implementat de mai mulți factori interesați. Monitorizarea anuală a obiectivelor și KPI.
- Portal integrat de servicii publice (nivel local, regional și central).
- Personalul primăriei deține competențe digitale avansate / poate utiliza cu ușurință softurile achiziționate.
- Bază de date GIS cu informații de la furnizorii de servicii accesibiliă cetățenilor / dahsboard cu date publice utilizat de personalul primăriei.
- Comunitatea este implicată direct în deciziile importante și poate propune proiecte de interes local.
Nivelul 3
2024
- Proiectele smart city mai complexe care contribuie la îndeplinirea obiectivelor strategiei de dezvoltare.
- Portal de servicii publice digitale (incipient – preponderent nivel local).
- Personalul primăriei este implicat în cursuri de formare pe competențe digitale iar infrastructura IT este actualizată pentru a susține fluxul necesar de date.
- Protocoale între primărie și furnizorii de servicii pentru transfer continuu de date.
- Suport din partea orașului pentru inițiative cetățenești – parteneriate pilot cu organizații non-guvernamentale.
Nivelul 2
Direcțiile de dezvoltare inteligentă a Municipiului vizează transformarea digitală a proceselor administrative, dincolo de digitalizarea birocrației, spre procese noi, ergonomice pentru cetățeni. Autoritatea locală se transformă într-un brocker, facilitator al parteneriatelor, proiectelor și dezvoltării sustenabile în modele helix cvadrupli și cvintuplu, ca și consecință naturală a proiectelor inovatoare de dezvoltare sustenabilă aflate în curs de implementare.
D6.1. Digitalizarea completă a interacțiunii inter-departamentale
- Interoperabilitate în administrație – crearea unor instrumente de unificare sau sincronizare a bazelor de date ale administrației locale, serviciilor comunitare, serviciilor descentralizate și direcțiilor cu personalitate juridică
D6.2. Digitalizarea completă a interacțiunii între administrația locală și actorii locali (cetățeni, companii, etc)
- Servicii electronice extinse
- Open Infrastructure & Open Data
- Platformă pentru testarea serviciilor Smart City, cu integrarea cu sistemele existente
D6.3. Democrație participativă
- Democrație Digitală – platformă online pentru cooperarea cu comunitatea locală
- Implementarea unor mecanisme inovatoare de colaborare cu actorii locali prin materializarea Planurilor Locale de Acțiune – URBACT și prin replicarea / extinderea experimentelor și acțiunilor pilot (Social Impact Bonds, Inovare Socială, grupuri locale de acțiune)
- Procese de luare a deciziilor bazate pe date și chestionarea comunității
- Implicarea extinsă a actorilor locali în proiectele autorității locale